maanantai 7. syyskuuta 2015

Verkkokaupan perustamisen kokemuksia/asiakaspalvelua

Verkkokaupassa tärkeintä on lisäarvon tarjoaminen asiakkaalle. On hyvin todennäköistä, että jokainen yrittäjä kohtaa kilpailua, ellei tuotteet ole hyvin erikoisia ja ainutlaatuisia.

Tässä on vinkkejä/kokemuksia kolmelta eri yrittäjältä:

1. Verkkokauppa-alusta, jolla voi rakentaa edellytykset menestyksekkääseen verkkokaupankäyntiin. Markkinoinnin (somen ja hakukoneoptimoinnin) avulla saat kaupalle näkyvyyttä ja hyvän pohjan. Ensimmäisten kuuden kuukauden ajan verkkokaupan julkaisun jälkeen joudut käyttämään vähintään 3/4 ajasta erilaisiin markkinoinnin keinoihin ajaaksesi liikennettä kauppaan. Hyvä esimerkki on www.karkikauppa.fi, joka käyttää adwords-kampanjointia aiemmin mainittujen markkinointi kikkojen lisäksi.

2. Tuotekuvat ja tuotekuvaukset antavat asiakkaalle positiivisen kuvan tuotteesta ja houkuttaa asiakasta ostamaan. Luo asiakkaalle myös mahdollisuus tutkia vain niitä tuotteita, joista hän on kiinnostunut (tuoterajaukset). Eri kokovaihtoehtojen ostotapahtuma kannattaa tehdä miellekkääksi esim. antamalla asiakkaan valita heti kauppaan tultuaan oma kokonsa, jolloin hän saa näkyviin ainoastaan ne tuotteet joissa on hänen tarvitsemansa koko saatavilla.

3. Poista kaikki mahdolliset ostamiset esteet. Harvemmin on enää ongelmaa siitä, ettei jokaiselle löytyisi sopivaa maksutapaa. On hyvä huolehtia, että toimituskulut on laskettu loppusummana jo ostoskorissa ennen kassalle tuloa. Joskus pienetkin kulut, jotka eivät näy kuin vasta kassalla saattavat keskeyttää ostamisen.
Varmista, että kauppasi toimii myös mobiiliversiona!

4. Sitouta asiakkaita. Erinäisillä lisukkeilla saat asiakkaat palaaman ja asiakaspalvelun toimimaan.
Pistejärjestelmien, kuten fitnessfirst.fi/pistejärjestelmä on todettu kiinnostavan ihmisiä sekä toimivan houkuttimena tulemaan uudelleen kauppaan.
Kirjeiden sisältöön kannattaa panostaa, sillä ne ovat usein elinehto menestyvälle verkkokaupalle.
 
5. Verkkokaupan on oltava helppo käyttöinen ja sieltä tulisi löytää nopesti etsimänsä. Melkein jokaisesta verkkokaupasta löytyy uusimmat, ostetuimmat ja katsotuimmat tuotteet.
Ilmainen toimitus toimii hyvänä houkittimena verkkokaupassa!

6. Tutkimusten mukaan mitä enemmän verkkokauppa erikoistuu johonkin tiettyyn tuotteeseen tai tuoteryhmään se luo uskottavuutta tuotetta kohtaan ja sitä menestyksekkäämmän. 
Tarjonnan kaventamisen epäillään pienentävän asiakaskuntaa ja myyntiä, mutta erikoistuminen mahdollistaa tehokkaamman kommunikoinnin asiakkaiden kanssa ja pienemmällä kentällä on helpompi kilpailla.

7. Verkkokaupan perustaminen ei ole kallista, mutta sen kannattavaksi saaminen on ihan toinen juttu.

8. Yritysneuvojilta saa apua nettikaupan perustamiseen. Kannattaa selvittää, onko sinulla mahdollisuus saada starttirahaa.

9. Verkkokaupan tekninen toteutus kannattaa antaa asiantuntija hommaksi, sillä ilmaiset sovellukset eivät useinkana ole toimivin vaihtoehto.

10. Anna kirjanpito tilitoimiston tehtäväksi!

11. Panosta markkinointiin, koska kilpailu verkossa on kovaa ja erottautuminen vaatii luovuutta. Mikä kanava sopii sinun asiakkaillesi?

12. Verkkokauppaa perustaessa ota huomioon kenella aiot myydä.

13. Mieti millaisia tuotteita haluat myydä.

14. Miten aiot toimittaa tuotteesi.


Mitä opin:

Sain verkkokaupan pitämisestä paljon vinkkejä. Ymmärrän kuinka tärkeää hyvä markkinointi on verkkokaupan menestymisen kannalta.
Ostamisen pitää olla helppoa ja vaivatonta. Ulkoasun tulee olla viihtyisä. 
Haastavammat tehtävät kuten kirjanpito kannattaa antaa ammattilaisten tehtäväksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti