perjantai 11. syyskuuta 2015

Verkkomarkkinonnin uusista ajatuksista

1.
a) Miksi Marko toivottaa hyvästi Facebookille? Miten hän sen perustelee?
Markkinoijan ei enää kannata sijoittaa rahaa Facebook-sivun tykkääjien keräämiseen.
Koska se ei ole kannattavaa ja Facebook on pudottanut sivujen orgaanista näyttömäärää.




b) Mistä asioista olet samaa mieltä Markon kanssa? Perustele
Olen samaa mieltä, että Facebook ei ole enää yhtä tehokas ja hyödyllinen markkinointiväline kuin ennen, koska mainostaminen tulee kalliiksi, jos kukaan ei klikkaa.




c) Mistä olet eri mieltä? Perustele.
 Olen erimieltä siitä, että Facebook on yhä liikenteen lähteen kingi. Omasta mielestä ainakin sen käyttö on laantunut, en ainakaan itse pidä sitä enää niin hyvänä ja mielenkiintoisena kuin ennen.


2.
a) Mitä nopean myynnin (pikafix) keinoja ihmiset käyttävät? Mikälaisia havaintoja sinulla on näistä?
Facebook temppuja, retarget ja sähköpostikikkoja. 

b) Miksi kikka 3:nen saattaa aiheuttaa asiakkaan pettymyksen? Oletko samaa mieltä, perustele!
Ne ovat yleensä epärehellisiä tai kikat ei vaan toimi. Tuottaja ei ole pystynyt tuottamaan määrää tai laatu on huonoa. Olen samaa mieltä, koska itsellekkin on käynyt niin että on luvattu jokin alennus ja sitten se onkin ollut pienempi tai en ole saanut sitä lainkaan.

c) Mitä he ovat Facebook tykkäyksistä? Oletko samaa mieltä?
Hyvä keino, jos ihmiset haluavat oikeesti itse tykätä sivuista ja tulevat 'luonnollisia teitä' sivuille. Eivätkä yritykset olisivat silleen että ''pliis, tykätkää.''  Olen samaa mieltä.

d) Mikä sitten toimii, jos kikat eivät toimi? Miten ja mitä, miten se voisi toimia sinun yrityksessäsi? 
Hyvä mainostus. Oikee viesti, oikealle ihmiselle, oikeeseen aikaan.

e) Mikä se olisi sinun viestisi ja kenelle sen osoittaisit?
Viestini olisi rehellinen, yksinkertainen ja samalla herättävä. Osoittaisin sen asiakkaille.

f) Millainen on yksinkertainen myyntipuhe? Mitä siitä ajattelet, riittääkö se?
Kertoa mitä on tarjolla, mitä hyötyä siitä on, mitä tehdä seuraavaksi. Kyllä se riittää, ei kannata rueta ajattelemaan liian monimutkaisesti tai kertomaan mitään tarpeetonta.

g) "Ei luottamusta, ei kauppaa" Minkälaisia ajatuksia se sinussa herättää? Miten luottamista voidaan rakentaa?
Asiakkaat eivät osta epäluotettavilta myyjiltä. Asiakkaille on oltava rehellinen, on puhuttava totta, kuunnella asiakasta ja vastata kysymyksiin asiallisesti. Luottamus kasvaa, kun asiakas on tyytyväinen ja tulee ostoksille toistekkin. Asiakkaalle pitää jäädä hyvä kuva asiakaspalvelusta ja ostotapahtumasta.

h) Ei saa piiloutua pasiivin tai "meidän" taakse. Miksi he näin neuvovat?
Koska on oltava oma itsensä ja puhua suoraan ja rehellisesti.

i) Mitä eroa on asiakkaalla ja ostajilla? Kumpi on tarkeämpi ja miksi? Miten asiakkaita saadaan?
Ostaja on joku, joka ostaa kerran tuotteen ja asiakas on joka ostaa jatkuvasti. Asiakas on tärkeämpi, koska pelkillä ostajilla ei voi rakentaa tuottavaa ja kestävää bisnestä. Pitää olla selkee suunnitelma, miten ostajia palvellaan ja miten heihin ollaan yhteyksissä, jotta heistä tulisi asiakkaita.

j) Ketä henkilöitä mainitaan oman osaamisensa tuotteistamisessa onnistuneita? Miten voi onnistua osaamisensa tuotteistemisessa?
Jari Parantainen, Mikko Hyppönen, Petteri Sihvonen, Jukka Rönkä, Matti Airaksinen, Jari Sarasvuo.
Täytyy valita riittävän kapea alue.


k) Mitkä markkinointikeinot tuovat pysyviä tuloksia?
Peruskysymykset, oikea viesti, suhteet asiakkaisiin, aktivoi asiakkaita käyttämään tuotteita.



3. a) George S. Patton on tiettävästi lausunut, että ”Hyvä suunnitelma toteutettuna tänään on parempi kuin täydellinen suunnitelma toteutettuna ensi viikolla.” Miten se voi olla ohjenuorana verkkomarkkinoinnnissa?
Jos markkinoinnin toteuttamisen jättää seuraavalle viikolle menee aika hukkaan. Ilman markkinointia ei tule tuloksia. On parempi käyttää kohtalaista suunnitelmaa ja olla pelkäämättä, kuin jäädä odottamaan täydellistä ja olla ilman tuloksia.


b) Miten palaute tulisi huomioida? Mitä itse ajattelet?
Palaute tulisi huomioda markkinoinnin ohjaajana. Se kertoo pitääkö jotain muuttaa vai onko asiat hyvin näin. Jos teet kaiken valmiiksi liian myöhään saat palautteesikin myöhään ja aikaa menee taas muutostöihin.
Palaute on hyväksi varsinkin jos se on rakentavaa palautetta. Palautteiden avulla voidaan oppia ja parantaa markkinointi, yritystä, asiakaspalvelua ihan mitä vain. 



c) Miten markkinointiin voisi saada makuja ja hajuja sinun mielestäsi?

 Markkinoinnin pitäisi olla rohkeaa ja huomiota herättävää. Jotain värikästä, erikoista, pelottavaa, hämmentävää, iloista jotain aivan erilaista.

4.
Mainoksen kokonaisuuden täytyy mukailla mielentilaa ja herättää asiakkaassa reaktio, kun hän viettää aikaa ko. median parissa. Viestin täytyy aktivoida häntä tekemään jotakin nyt heti.
Muuttujia on paljon, että etukäteen ei voi tietää miten hyvin jokin mainosväline toimii juuri sinulle. Tuloksia täytyy mitata ja vertailla.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti