torstai 10. syyskuuta 2015

Oman verkkokaupan logistiikka

Logistiikka


Ostot tavarantoimittajilta:

Yritykselläni on kaksi tavarantoimittajaa: Tuontitukku.fi ja hairmail.net.

Tilausten järjestäminen:

Matkahuolto toimittaa tavarat varastoon.
Kustannuksista vastaan itse.

Tuotteiden varastointi:

Varasto sijaitsee täällä Iisalmessa.
Varastoin tuotteet tuoteryhmittäin. En pidä varastoa liian suurena. Seuraan kuinka yritys lähtee pyörimään ja mitkä tuotteet menevät parhaiten kaupaksi. Sen mukaan suurennan varastoa.
Selvitän varaston tilanteen investoinnilla aina kuukauden lopussa.
Pidän ylhäällä tuotteiden saldoja varastokirjanpidossa.

Tilausohjausjärjestelmä:

Asiakkaiden on helppo tilata verkkokaupastani. He valitsevat ensin haluamansa tuotteet ja lisäävät ne ostoskoriin. Sen jälkeen he siirtyvät kassalle, kirjoittavat yhteystietonsa ja tilauksen paketin koon. Asiakas maksaa tilauksen laskulla.
Toimitusehdot ja palautusohjeet ovat asiakkaiden luettavissa tilaustilanteessa.
Halutessaan he voivat rekisteröityä verkkokaupan asiakkaaksi, jolloin seuraava tilaus hoituu kätevästi tallennettujen tietojen ansiosta.

 Tilausohjelmajärjestelmän on oltava helppo käyttöinen ja sen on ilmoitettava minulle aina kun uusi tilaus on saapunut.
Ohjelman pitää myös näyttää asiakkaalle, jos jokin tuote on loppunut.

Lähetyksen järjestäminen (kuljetus / toimitusvaihtoehdot)

Matkahuolto hoitaa lähetyksen toimittamisen asiakkailleni. Pienet paketit voidaan toimittaa suoraan asiakkaan postilaatikkoon, mutta isommat paketit asiakas noutaa lähimmästä Matkahuollon toimipisteestä. 
Joskus Matkahuolto toimittaa tuotteet asiakkaalle suoraan tukusta, eikä tavara käy varastossa ollenkaan.
 Toimituskulut maksaa asiakas.

Tilausvahvistus ja tiedot toimitustilanteesta

Tilausvahvistus lähetetään asiakkaalle sähköpostitse. Asiakas saa tekstiviestin, kun paketti on noudettavissa Matkahuollosta.
Asiakas pystyy halutessaan seuraamaan tilauksen tilaa tilausseurantasivuilla.

Varaston täydentäminen

Tilaan tavaraa tilanteen mukaan. Tilausohjausjärjestelmä ilmoittaa, kun jokin tuote on lopussa. (hälytysraja)
Myyntierän suuruuskin riippuu kysynnästä ja tilaanteesta. (n.10 kpl kutakin lopussa olevaa tuotetta)  Tilaan enemmän niitä tuotteita mitkä ovat menneet paremmin kaupaksi tai tuotteita, jotka kuuluvat kampanjaan.


Maksun varmistus

Asiakkaalla on 30 päivää maksuaikaa. Jos maksua ei näy 30 päivän kuluessa, lähetän maksumuistutuksia. Joka maksumuistutuksessa laskun korko kasvaa.
Jos maksua ei saada ollenkaan asia menee perintään.

Vakuuttaminen:

Kiinteistövakuutus, omaisuusvakuutus, kuljetusvakuutus
 ja eläkevakuutus.

Asiakaskontaktit:

Asiakaskontakti taphatuu sähköpostitse ja puhelimitse. Käsittelen asiakkaiden yhteydenotot ja kysymyset niin nopeasti kuin  mahdollista. Asiakaspalveluun voi ottaa yhteyttä puhelimitse arkisin klo 10-15.

Asiakkaan lähettämien palautusten hoito:

Asiakkaalla on oikeus palauttaa käyttämätön tuote 14 päivän sisällä tilauksen saapumisesta. 
Asiakas saa paketin mukana palautustarran, jonka hän kiinnittää paketin kylkeen/päälle. Hänen tulee täyttää netissä oleva palautuslomake ja ilmoittaa mikä on palautuksen syy.

Hoidan asiakaspalautuksen mahdollisimman nopeasti ja ilmoitan asiakkaalle sähköpostitse, kun palautus on kirjattu koneellemme. Asiakkaalle palauttaminen on ilmaista palautustarran ansiosta.
Yritys maksaa palautuksesta aiheutuvat toimituskulut.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti