lauantai 21. marraskuuta 2015

Mainonnan kohdentaminen

1) Google ja Facebook mainonnan merkittävimmät erot, hyvät puolet ja huonot puolet? + OMA MIELIPIDE

Google mainos näkyy silloin, kun käyttäjä käyttää jotain tiettyä hakusanaa etsiessään tuotetta tai palvelua. Kohdistaminen on näin helppoa ja se kehittyy koko ajan.Facebook mainokset pystytään kohdistamaan hyvin tarkasti käyttäjä tietojen ja käyttäytymisen perusteeella. Myöskin tykkäyksien ja klikkauksien perusteella voidaan kohdistaa mainoksia ja viestejä.Googlella pystytään kohdistamaan selkeämmin kuin Facebookilla, koska Facebook on riippuvainen siitä mitä ihmiset kertovat siellä itsestään.Facebook mainostaminen on hintavaa.Omasta mielestä Google on helpompi ja itselleni mieleisempi tapa, sieltä löytyy helposti etsinnässä olevat tuotteet ja palvelut. Itseä häiritsee Facebookissa etusivulle ja reunoille ilmestyvät mainokset.

2) Minkälaisia neuvoja annetaan mainosversioiden hyödyntämisessä? + kerro esimerkki, miten sitä  voi hyödyntää omassa projektissasi.

Mainosversioilla pystyy kokeilemaan erilaisia tapoja mainostaa. Suoramainonnassa on osattu hyödyntää kohdentamista kirjeissä ja sähköposteissa lisäämällä viestin alkuun vastaanottajan nimen, "Hei Pasi!" Eri versioiden käyttäminen ja räätälöinti lisää kustannuksia. Sähköisten mainosversioiden räätälöinti on edullisempaa kuin fyysisten.
On kiinnitettävä huomiota siihen kenelle mainos kohdistetaan, mutta myöskin siihen, että kohdistaa itse viestin oikein.
Voisin hyödyntää tätä tekemällä kaksi erilaista mainosviestiä, joista toinen olisi kohdennettu nuorille opiskelijoille ja toinen iäkkäämmille parturi-kampaaja opiskelijoille. Voisin käyttää myöskin sitä, että kirjoittaa viestin alkuun vastaanottajan nimen.

3) Miehet juttelevat mainosten linkittämisestä. Miten ne tulisi linkittää? Onko sinulla hyviä tai huonoja kokemuksia mainoslinkeistä. Kerro jokin kokemus. Ellei ole hanki sellainen, etsi mainoslinkki ja /tai banneri ja klikkaa.

Linkittämisessä on tärkeää, että linkistä itsestään tulee selville mikä mainoksen idea ja mikä sen tarkka kohderyhmä on. 
Minulla on hyviä sekä huonoja kokemuksia mainoslinkeistä. Eräs hyvä mainoslinkki kokemus oli, kun klikkasin verkkokauppa.comin tarjousbanneria, jossa luki että tuotteita alk. -20% alennuksessa. Linkistä pääsi ketävästi suoraan selaamaan ainoastaan niitä tarjoustuotteita. Aloin sitten selaamaan niitä ja löysin sieltä haaveilemani puhelimen puoleen hintaan.

4) Mitä tässä ohjelmassa kerrotaan sukunäköisyydesä?  Mitä siitä itse ajattelet?

Sukunäköisyydestä sanotaan, että mainoksen ja itse sivun jonne mainos vie on oltava tavallaan samannäköisiä ja samantyyppisiä. Asiakkaan kokemus vahvistuu, kun mainoksessa ja sivussa on samoja elementtejä.
Kyllä sukunäköisyys on tärkeää minun mielestä. Minä ainakin tuntisin itseni huijatuksi ja pettyneeksi jos mainos ja sivu olisi aivan erilaisia, eikä sivulta löytyisikään sitä mitä mainoksesta kuvitteli.

5) Mitä ongelmia oli mainoksessa, jossa oli sanomana "Palloja kaikkiin lajeihin?"

Ongelma oli se, että silloin kohderyhmä on todella laaja, koska kaikki ketkä pelaavat jotain pallolajia klikkavat mainosta ja ovat kiinnostuneita siitä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti